Téměř každý druhý přijde o peníze při podvodném volání. Jak nenaletět podvodníkům?
02. 11. 2022

Téměř každý druhý přijde o peníze při podvodném volání. Jak nenaletět podvodníkům?

Nedávno se mi podařilo vyslechnout historku o tom, jak známému volala manželka. Celá vyděšená. Chvíli předtím totiž naletěla podvodníkovi na telefonu a zadala mu veškeré nutné údaje k převodu peněz ze svého účtu. Naštěstí jí to došlo téměř okamžitě poté, co rozhovor s údajným pracovníkem banky ukončila.

Tehdy se známému a jeho ženě naštěstí podařilo podniknout okamžité kroky k nápravě, ale stejně během pár minut, než podvodníkům zablokovali přístup k účtu, už měla na svém účtu pozměněné týdenní a měsíční limity. Stačilo, aby byli trochu pomalejší a podvodníci by provedli potřebné transakce a všechny peníze z účtu „odčerpali“.

Možná si říkáte, že vám by se to stát nemohlo. Jenže případů takzvaného vishingu (název pochází z angličtiny a znamená podvodné navolávání) každoročně přibývá a pachatelé používají stále lepší a rafinovanější způsoby, jak svoji oběť zmást tak, aby jim uvěřila.

Haló, tady banka

Vishingový útok většinou probíhá tak, že vám zavolá z neznámého čísla údajný pracovník banky nebo finanční poradce. Vysvětlí, že zjistili napadení vašeho účtu a že je nutné převést peníze na bezpečnější účet. Stačí mu prý jen několik vašich údajů a zbytek zajistí.

Útok vlastně trvá jen několik vteřin, kdy vám podvodník během chvilky položí takové otázky, abyste v šoku prozradili vše nutné. Dokonce často následuje ještě další telefonát, kdy volá přímo policie (samozřejmě falešná) a potvrdí vám tvrzení z prvního telefonátu a nutnost převedení peněz jinam.

To, že je to vše podvod, vám tak nemusí vůbec dojít. Často navíc podvodníci disponují informací o skutečné bankovní instituci, kde máte svůj účet. Dokonce umí napodobit jakékoliv telefonní číslo, tedy i skutečnou infolinku banky.

Bohužel kromě peněz získají podvodníci také citlivé osobní údaje, které mohou kdykoliv zneužít. Pachatelům těchto podvodů sice hrozí trest odnětí svobody až osm let, ale co je vám to v tu chvíli platné.

Dvojnásobné množství útoků i okradených

Bohužel vishingových útoků v posledních letech a měsících přibývá a zloději se často zaměřují právě na oblast bankovnictví. Škody se jen v samotném Česku pohybují za letošní rok na dvojnásobku toho, co banky zaznamenaly a řešily v průběhu roku 2021. Současně platí, že téměř každý druhý podvodný telefonát končí škodou pro klienta.

Podle dat České bankovní asociace se průměrná částka, o kterou jsou klienti při podvodném navolávání připraveni, pohybuje kolem 250 tisíc korun. V případě rodiny známého to sice neplatí, ale vishingovému útoku může čelit každý z nás, a ne vždy to dopadne dobře.

Proto nikdy nezapomeňte na pravidla bezpečného chování v kyberprostoru. Nejen při telefonování.

Čtěte, ale neklikejte

Vždy si čtěte, co vám banka nebo jiná instituce posílá, ale neklikejte slepě na odkazy, které vám přijdou do e-mailu nebo mobilu. To samé platí i u zpráv od přátel v nejrůznějších aplikacích. Účet vašeho online přítele může být zneužit a útočník vám ve zprávě přeposílá falešný odkaz nebo po vás žádá například vaše telefonní číslo. Na nic neklikejte, nic neposílejte.

V případě e-mailu si zkontrolujte e-mailovou adresu odesílatele, jestli je v normálním tvaru (například info@vasebanka.cz), a ne ve tvaru například info@vasebankacx20.cz.

Nesdělujte citlivé údaje

Pokud vám volá někdo, kdo se představí jako pracovník banky, neznamená to, že je opravdu pracovník banky! Pokud nemáte šanci si to ověřit, nesdělujte citlivé bankovní informace do telefonu. Skutečný pracovník banky po vás navíc nikdy nechce všechny údaje, ale například první a třetí číslo z vašeho PINu, hesla nebo jiných údajů.

Stejně tak nevyplňujte údaje na neznámých stránkách. Zkontrolujte si webové adresy, jestli jste opravdu na stránce například vasebanka.cz, a ne na stránce vase0banka1.rs a podobně.

Toto jsou samozřejmě jen ta nejzákladnější pravidla, ale i ta někdy stačí, aby vás ochránila před zneužitím vašich údajů a ztrátou peněz. Možná se to dá shrnout slovy pořekadla: „Důvěřuj, ale prověřuj.“ V online světě a technologiích si tedy raději vždy ověřte a zkontrolujte vše, co můžete, a pak teprve jednejte.

Monika Pěkná
Autor: Monika Pěkná

    Jako poradce v pojišťovnictví pracuji od roku 2000. Postupně jsem se vzdělávala v investicích a hypotékách. V posledních třech letech se věnuji též prodeji nemovitostí. Mohu tak klientům nabídnout kompletní balíček služeb jako finanční a realitní poradce. Jeden z posledních obchodních případů, tak poukazuje na velkou úsporu času, kterou svým klientům přináším.

Příklad:

     rodina si chtěla pořídit bydlení a oslovila je moje nabídka prodeje bytu. Byli z bytu nadšeni, již několik podobných viděli, ale tento je nejvíce nadchnul. Měli obavu z hypotéky a vůbec z celé té finanční transakce, že to nakonec nevyjde. Nabídla jsem jim, že se o vše postarám, tedy sjednání hypotéky, pojištění nemovitosti a pojištění životních rizik na míru, kdyby měli výpadek příjmu, aby i přesto byli schopni splácet. Vše jsme dotáhli do zdárného konce během 7 týdnů, včetně zápisu do katastru. Klient se mi při předávání přiznal, že nevěřil do poslední chvíle, že až list vlastnictví, kde byl zapsán, jej přesvědčilo, že je vše v pořádku. Byl mi velice vděčný, že jsem je těmi úskalími provedla a pomohla tak k vlastnímu bydlení.

     Pokud Vás cokoliv dalšího zajímá, využijte kontaktů na tomto webu. Ráda se s Vámi sejdu a budu Vám nápomocna.

Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Další informace o cookies najdete zde.

Nastavení


Stáhněte si zdarma

Pět tajných souvislostí o penězích

zpracováním osobních údajů